Jakiś czas temu zrobiłam sobie prezent i wykupiłam kurs on-line o wysokiej wrażliwości* na platformie Szkolenia Charaktery. Uwielbiam poznawać sekrety funkcjonowania swojego umysłu, więc z wielkim zaciekawieniem pochłaniałam kolejne rozdziały. Myślałam, że po ukończeniu kursu będę w stanie sporządzić kilka złotych rad, które pomogą każdemu wrażliwcowi, ale okazało się to nieco bardziej skompilowane. 

*O tym, kim jest osoba wysoko wrażliwa pisałam w swoim poprzednim tekście: Czy jesteś osobą wysoko wrażliwą?

Kurs zwierał mnóstwo zadań, polegających głównie na wypisywaniu trudnych sytuacji i emocji oraz na ich analizie. Przyznam, że początkowo podchodziłam do tego nieco sceptycznie, jednak, tak jak zapewne wiecie, jestem ekspertem w rozkładaniu swoich problemów na czynniki pierwsze, więc potraktowałam te polecenia jako ciekawe wyzwanie. Uświadomiłam sobie również, że po przyjrzeniu się notatkom na zwykłej kartce papieru, można dojść do naprawdę zaskakujących i nieprzewidywalnych wniosków.

Wykorzystaj swoje zdolności w stosunku do samego siebie!

Najcenniejszą lekcją, jaką wyniosłam z tego kursu jest umiejętność wykorzystywania mocnych stron swojej wrażliwości w zwalczaniu tych słabych. Odkryłam, że można użyć empatii wobec samego siebie i stać się dzięki temu swoim „własnym psychoterapeutą”. Jeśli pomyślałeś w tym momencie, że upadłam na głowę i zmierzam teraz rozwiązywać swoje problemy poprzez rozmowę z samą sobą, to już tłumaczę o co konkretnie mi chodzi.

Osoba wysoko wrażliwa czyli kto?

W największym możliwym skrócie osoba wysoko wrażliwa to taka, która:

  • dużo się martwi, wnikliwie obserwuje i analizuje
  • silnie przeżywa wszelkie uczucia i emocje
  • jest bardzo podatna na zranienia i krytykę, nie znosi konfliktów
  • czuje się przytłoczona w głośnych, zatłoczonych miejscach
  • natłok bodźców i obowiązków wywołuje w niej silny stres, frustrację, a nawet agresję

Mocne strony osoby wysoko wrażliwej:

  • wrodzona uważność i sumienność – wykonuje powierzone zadania w skupieniu, z wielką starannością, daje z siebie 100%
  • zachwyt i umiejętność delektowania się – czerpie ogromną radość z drobnych rzeczy, na które większość osób w ogóle nie zwraca uwagi
  • rozwaga – opracowuje szczegółowy plan działania, przewiduje różne scenariusze i konsekwencje swoich decyzji, zazwyczaj ma przygotowany plan B i alternatywne rozwiązania
  • bogate życie wewnętrzne – jest bardzo kreatywna, twórcza, uczuciowa i pomysłowa, nie można się przy niej nudzić, jest bardzo oddana swoim najbliższym, zawsze można na niej polegać
  • no i nasza wisienka na torcie – niedoceniona i niezastąpiona EMPATIA

Użyj swojej empatii dla własnych celów!

Osoba wysoko wrażliwa zawsze chętnie wysłucha, zrozumie i pomoże innym. Każdą komórką swojego ciała będzie czuła to samo, wchłonie te emocje do środka, przeanalizuje, a potem zrobi wszystko co w swojej mocy, żeby udzielić wspaniałej rady i poprawić komuś nastrój.

I tu spotykamy się z największym paradoksem wysokiej wrażliwości. Cechująca się nią osoba jest zdolna do głębokiego współodczuwania z innymi i zarazem jest bardzo krytyczna wobec siebie. Ciągle jest z siebie niezadowolona, ma wielkie wymagania oraz jeszcze większe ambicje i marzenia, których boi się realizować. Często dąży do osiągnięcia perfekcji w każdej dziedzinie życia, mając jednocześnie świadomość, że jest to niemożliwe. Ma przekonanie, że wciąż za mało umie, za mało wie, że nie jest wystarczająco inteligentna czy utalentowana.

A gdyby tak wykorzystać swoje zdolności w stosunku do siebie? Tym razem możesz wykazać się empatią po to, by udzielić najlepszych możliwych rad nie innym ludziom, ale SOBIE! Możesz doświadczyć łagodności i wyrozumiałości, co zaowocuje zmniejszeniem autokrytycyzmu. Spróbuj pomyśleć co Cię martwi, co Cię boli, co sprawia, że się stresujesz i jesteś smutny. Wypisz na kartce swoje słabości, a potem wyobraź sobie, że pomagasz bliskiej osobie, która się z nimi zmaga i… bądź swoim niezastąpionym doradcą!

Zmodyfikuj swoje przekonania i żyj szczęśliwie

Postaraj się przyjrzeć temu wszystkiemu z boku, z perspektywy obserwatora, który nadchodzi z pomocą i potrafi znaleźć niezawodne rozwiązanie. Zmodyfikuj swoje przekonania na temat wrażliwości na bardziej funkcjonalne i pozytywne – zwiększy to Twoje szanse na samoakceptację i spokojne życie, pełne spełnienia. Tak, to wydaje się oczywiste, ale może właśnie poprzez najprostsze czynności jesteśmy w stanie coś zmienić i pozbyć się tych wszystkich negatywnych i męczących myśli z naszej gotującej się głowy. Na pewno wymaga to pracy, czasu i zaangażowania, ale trzeba spróbować!

Nasze przekonania, często głębokie i nie w pełni świadome, są odpowiedzialne za nasze emocje i zachowania. Wyrażają się w dziesiątkach automatycznych myśli, pojawiających się każdego dnia w naszych umysłach. Jeśli są one negatywne, mogą powodować nieprzyjemne stany psychiczne i powstrzymywać Cię przed upragnionymi działaniami i osiąganiem celów. Dzięki zmianie Twoich przekonań na bardziej pozytywne – zmienią się także Twoje uczucia, sposób działania i relacje z otoczeniem. Dzięki temu możesz stać się osobą wysoko wrażliwą i jednocześnie silną. Wykorzystaj swoje atuty i kontroluj swoje słabości, a przede wszystkim – zmień swoje nastawienie! 

„Jeśli potrafisz zmienić swój umysł, jesteś w stanie zmienić swoje życie.” – William James

ZDJĘCIE: UNSPLASH | JEREMY BISHOP

Udostępnij: